Het magische woord ‘maar’

Als ik jou een mailtje zou sturen met het bericht ‘Ik vind je echt een top mens, maar ik zie de samenwerking niet zitten.’ word je daar niet echt gelukkig van. Ik ga je uitleggen hoe dat komt en hoe ik het anders had kunnen doen.

Als je de zin nog eens leest zien je waarschijnlijk het woord maar staan. Dit woord doet iets in ons brein. Alles wat we lezen voor maar zien we als onwaar en alles erna weeg extra zwaar. Daarnaast zorgt het woord maar automatisch voor een negatieve associatie in ons brein. Als je dit zo leest denk je misschien dat het handiger is om het woord te mijden, maar dat is niet nodig.

Je kan het woord namelijk heel goed inzetten in je teksten. Want laat ik je eens vertellen hoe ik die eerste zin anders had kunnen schrijven. ‘Ik zie de samenwerking niet zitten, maar ik vind je echt een top mens.’ Waarschijnlijk denk je nu: “wat ontzettend lief dat zit dit zegt”, terwijl ik precies hetzelfde zeg. Het enige wat ik gedaan heb is de zin omdraaien. Het negatieve nieuws voor maar, het positieve erachter.

Zo gebruik je het magische woord ‘maar’

Je kunt het magische woord maar dus heel goed gebruiken in je teksten wanneer jij je aanbod doet. Want ik snap heus wel dat niet alles positief is en je ook negatieve punten te benoemen hebt. Sterker nog, een negatief punt benoemen over jezelf of je aanbod zorgt er zelfs voor dat je betrouwbaarder overkomt. En dat is ook weer goed voor de conversie. Daarom is het goed om te kijken hoe je je tekst opbouwt in je tekst en waar je wat plaats. hier een voorbeeld:

  1. Onze parkeergarage is 24/7 voor je geopend, maar de bereikbaarheid is op dit moment slechter dan je gewend bent.
  2. De bereikbaarheid van onze parkeergarage is op dit moment slechter dan je gewend bent, maar we zijn 24/7 voor je geopend.

Voordat je verder leest ben ik benieuwd welk voorbeeld volgens jou de betere manier is om je boodschap te brengen. Is dat optie 1 of is dat optie 2.

Heb je voor optie één gekozen? Dat is misschien niet de beste manier. Optie twee is een betere manier, omdat je op deze manier benadrukt dat je 24/7 open bent. En toch heb je het minder mooie nieuws ook verteld. Ik ben heel benieuwd hoe jij voortaan het woord maar gaat gebruiken in je teksten.

Meer tips over magische woorden?

Elke maand, soms 1 keer en soms 2 keer, schrijf ik een NeuroBites. Hierin leer ik je hoe je neuromarketing kunt toepassen in de teksten van je website. Schrijf je hieronder in en leer elke maand nieuwe dingen, zodat jij de conversie van je websiteteksten verhoogt!